İnsan Kaynaklarında Bot (Chat-Bot) Kullanımı

Standard

İnsan Kaynaklarında Bot (Chat-Bot) Kullanımı

botik04

Öncelikle bot nedir, bilmeyenler için bunu anlatmaya çalışayım. Yazılı veya sesli iletişime geçebildiğiniz, belirli bir algoritma ile çalışan, gelişim durumuna göre yanıt veren, öğrenen ve yasal olarak altyapısının izin verdiği ülkelerde satış bile yapabilen yazılımlardır. Chat ve robot kelimelerinden üretildiği için chat-bot veya bot şeklinde kullanılıyor.

İlk kullanım alanları daha çok müşteri hizmetleri ve çağrı merkezleri. Hem Facebook (Messenger üzerinden) hem de Microsoft’un bu alandaki son gelişmeleri izleyerek hamle yaptığı bir yıldı 2016.

Ben de ne olduğunu, hangi alanlarda kullanıldığını geçen yıl şans eseri öğrendim diyebilirim.

Bot nedir ve hangi alanlarda kullanılır diyorsanız, daha fazlası için Funda Güleç Yalçın şu yazısını http://www.fundalina.com/yeni-baslayanlar-icin-chatbot-rehberi/ ve http://webrazzi.com/2016/04/06/bot-nedir-chat-botlarla-neler-yapilabilir/ yazısını okuyabilirsiniz.

botik03

İnsan Kaynakları’nda gelecekte (veya çok yakında belki bu yıl, 2017’de) botları nerelerde görebileceğimize fonksiyon bazında bakalım…

İşe Alım;

Özellikle işgücü devir oranı yüksek pozisyonlarda, belirli bir zaman için yüksek başvuru ve değerlendirme gerektiren alımlarda (örnek; stajyer alımı v.b.) ve zor bulunan teknik pozisyonlarda iyi yapılandırılmış sorularla (ve öğrenen yapısıyla) aynı anda, facebook messenger v.b. birden fazla platformda aradığınız adayları ön eleme yaparak zaman, maliyet ve olası insani hatalardan arındırılmış olarak değerlendirebilirsiniz.

Bu kanal diğer kullanılan kanallara alternatif değil, gerekirse ön-eleme sonrası yönlendirme amaçlı olarak kullanılmalı ve insan ögesi hiçbir zaman işe alımdan tamamen çıkarılmamalıdır.

Şirketinizin kurumsal  https://www.facebook.com/KurumAdi ve/veya hatta kariyer sa https://www.facebook.com/KurumAdiKariyer&InsanKaynaklari sayfası varsa, buradaki varolan ve yeni takipçilerle iş görüşmesi yaptırabilirsiniz. Güzel mi ?

Niye kullanalım ki diyenler için, kazanımlar; Zaman (7/24 anlık, aynı anda yüzlerce adayla) maliyet (ön eleme için İK uzmanlarının harcadığı alternatif maliyet), objektif değerlendirme (tüm ülkeler, tüm adaylar için farklı dillerde aynı sorular) , adayı süreç hakkında bilgilendirme, aday memnuniyet artışı, işveren markasını güçlendirme, yenilikçi&öncü imaj…

Dünyadan örnek bir uygulama; http://atchub.net/news/chat-bot-interviews-recruiter-recruiter-gets-smitten/

http://talentra.net/blog/79/robotlar-i-gorumelerine-giriyor Bu linkte, robota bot yazılımı yükleyip, görüşme yapıldığı okuyabilirsiniz.

botik02

İç İletişim

Çalışanların izin, servis, yemek, sağlık hizmeti v.b. tüm sorularını hiçbir İK çalışanının vaktini almadan yanıtlayabilirsiniz.

Kazanımlar; Hız, maliyet, çalışan memnuniyet artışı, işveren markasını güçlendirme, yenilikçi&öncü imaj…

Dünyadan örnek bir uygulama; http://blogs.intel.com/jobs/2013/05/16/ask-ivy/

Bilgilendirme – Geri Bildirim Alma – Anlık Görüş Alma

Hem çalışanların herhangi bir konu hakkında anlık bilgilendirilmesi, bazen anlık olarak anket/görüş alınabilmesi veya adaylara şirket, ortam, kültür ve olanaklar hakkında bilgilendirme, işe alım süreci hakkında bilgilendirme

Kazanımlar; Hız, çalışan&aday memnuniyet artışı, işveren markasını güçlendirme, yenilikçi&öncü imaj, geribildirim alma, süreç performanı ölçme…

botik011.png

Oryantasyon

İşe başlayan yeni çalışanın işe başladığı zaman soracağı çok soru vardır. Bazı soruları sormaktan da doğal olarak çekinebilir. Bu uygulama ile gerekirse işe başlamadan ve işe başladıktan sonra sorabileceği tüm soruları bot yardımıyla yanıtlayabilirsiniz.

Kazanımlar; İşgücü devir oranının en yüksek olduğu ilk günler/aylar için daha düşük işgücü devir oranı, çalışan memnuniyet artışı, işveren markasını güçlendirme, yenilikçi&öncü imaj…

Dünyadan örnek bir uygulama; http://www.indianweb2.com/2016/12/16/meet-jinie-indias-first-hr-chatbot-peoplestrong/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Birey tarafında da yurtdışında iş ilanı gösterme veya yönlendirme şeklinde çalışan botlar var.

Bu yıl İnsan Kaynaklarında bot kullanımı ile ilgili ilk uygulama deneyimlerini yazmayı hayal ediyorum.

Siz neleri hayal ediyorsunuz botlarla ilgili ?

Artemiz Güler
http://tr.linkedin.com/in/artemiz
https://twitter.com/#!/artemizguler
http://groups.yahoo.com/group/RecruitmenTurkey
https://www.facebook.com/groups/124027604351959/
https://artemizguler.wordpress.com/
http://about.me/artemiz

Advertisements

2 thoughts on “İnsan Kaynaklarında Bot (Chat-Bot) Kullanımı

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s